Pievienots 10.10.2019
Lai gan automobiļu ražošana strauji virzās elektrodzinēju nākotnes virzienā, Latvijā katru mēnesi nonāk tikai pa kādam atsevišķam eksemplāram. Taču izvēlē starp benzīna un dīzeļdzinējiem notiek nerimstoša sīva cīņa, kur komercautomobiļu segmentā vadībā izvirzījies dīzelis, bet vieglo automobiļu vidū cīņa ir daudz spraigāka. Tātad, kas runā par labu dīzeļdzinējam?
Garām tie laiki, kad pa ielām braukāja dīzeļdegvielas automobiļi ar melnu dūmu šlēpi. Aktuālās vides piesārņotības problēmas gaismā jaunie dīzeļdzinēji ir spēruši lielu soli uz priekšu. Piemēram, benzīna motora jaudai identiskā dīzeļdzinēja CO2 izmešu līmenis ir zemāks. Savukārt, ja degvielas patēriņš ir zemāks, zemāks ir arī izmešu daudzums kopumā. Arī skaļā traktoram līdzīgā grabēšana palikusi pagātnē – daudzi dīzeļdzinēji darbojas ļoti klusi un bez manāmas vibrācijas.
Ne bez iemesla komercautomobiļos tiek izmantoti dīzeļdzinēji: tie ir ilgmūžīgāki un mundrāki arī pēc simtiem tūkstošiem nobrauktu kilometru. Piemēram, Peugeot automobiļos izmantotie HDi dīzeļdzinēji šajā jomā ir virzītājspēks visā pasaulē, un bieži vien pilsētā sastopami Peugeot, kuru jaudīgais motors ir palīdzējis noskriet simtiem tūkstošu kilometru, turklāt, efektīvi un videi saudzīgi. Par Peugeot motoru izturību liecina arī tas fakts, ka Ford, Volvo un Toyota izmanto šīs kompānijas dzinēju blokus.
Droši vien, ka šis apgalvojums nevienu nepārsteigs. Pat mūžīgie benzīna motoru piekritēji atzīst un slavē dīzeļdzinēja ekonomisko raksturu. Vidējais dīzelis patērē apmēram par 15–20 % mazāk degvielas nekā tā benzīna ekvivalents, turklāt parasti dīzeļdegviela uzpildes stacijās ir nedaudz lētāka. Turklāt automobiļi ar dīzeļdzinējiem ir daudz piemērotāki lielu attālumu pārvarēšanai un noteikti atmaksāsies, ja gadā jānobrauc vairāk par 20 000–25 000 kilometru.
Tā kā dīzeļdzinējiem ir lielāks griezes moments, tie ir ideāli piemēroti visādu veidu piekabju vilkšanai. Tā kā maksimālais griezes moments paliek zemo apgriezienu diapazonā, dīzeļdegvielas automobiļi bez īpašas piepūles spēj vilkt lielus smagumus.
Vai jūs zinājāt, ka daudzus gadus dīzeļa automobiļi, tai skaitā arī Peugeot, ir sevi apliecinājuši Lamanša izturības sacensībās? Peugeot dīzeļauto 2016 2008DKR un 2017-2018 3008DKR modeļi ir uzvarējuši arī Dakaras rallijā. Šie piemēri nav nekādi izņēmumi, jo vairākiem pazīstamiem automobiļu ražotājiem savu modeļu rindas jaudīgākajā galā atrodas automobiļi ar dīzeļdzinējiem, jo cipari nemelo: dīzeļi ir jaudīgi un ātri.